B2B content marketing strategie: korte termijn versus lange termijn
De beste content marketing strategie voor B2B: ga je dan voor de korte of lange termijn om je doelen te behalen? Dat hangt sterk van het doel af. De beste strategie is een mix van beiden, tussen het vervullen van dringende kortetermijnbehoeften enerzijds en het opstellen van zorgvuldig uitgekiende langetermijndoelstellingen anderzijds. Dat blijkt een behoorlijke balanceeract, waarmee je op de lange termijn wel blijvende resultaten boekt.
B2B content marketing: stel eerst concrete doelen op
Om te weten welke content marketing strategie geschikt is voor je bedrijf, moet je eerst in kaart brengen welke concrete doelen je nastreeft. Vaak hanteren bedrijven meerdere marketingdoelstellingen, gericht op zowel de korte als de lange termijn:
- Zichtbaarheid op zoekmachines verbeteren;
- Meer interactie met je eindgebruikers;
- Omzetstijging van X procent;
- Meer websitebezoekers;
- Meer leads genereren;
Korte termijn, lange termijn: allebei resultaat
Kortetermijndoelen kun je al binnen een week behalen. Langetermijndoelen soms pas na maanden tot enkele jaren.
Een kortetermijndoel kan zijn: ‘25% meer leads genereren binnen periode Y’. Met een eenmalige Facebook advertentiecampagne’ kun je dat mogelijk al binnen een paar dagen realiseren.
Een langetermijndoel heeft zijn vizier verder op de toekomst gericht. Zo vraagt het doel ‘structureel meer traffic op de website genereren’ om een andere aanpak, zoals een uitvoerige B2B SEO strategie. In dat geval heb je te maken met een veel langere aanlooptijd. Wees je daarvan bewust. De eerste meetbare resultaten laten langer op zich wachten, maar de investering betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars uit.
“Kortetermijndoelen ondersteunen en versterken vaak je langetermijndoelen. Succesvolle content strategieën bestaan vaak uit een reeks kortetermijndoelen die samen invulling geven aan je langetermijnvisie.” – John Waghorn, Koozai
Mogelijkheden online communicatie sterk toegenomen
Online zijn de mogelijkheden op het gebied van marketing en content zo goed als onbegrensd. Er zijn legio middelen om invulling te geven aan de korte- en lange-termijndoelen van bedrijven. Ook de mogelijkheden om content met de buitenwereld te delen zijn toegenomen.
Toch zijn er vandaag de dag nog voorbeelden te over van marketing- en communicatieafdelingen die deze waardevolle tools niet gebruiken, maar hun volledige online marketingbudget aan kortetermijndoelen (lees: online advertenties) besteden. Omdat ze verwachten op deze manier onmiddellijk resultaat te zien en meer omzet af te dwingen.
Veel van deze bedrijven waren voor de doorbraak van online media gewend om de passieve mediagebruiker te bedienen. Die kreeg zijn informatie voorgeschoteld vanuit tv, radio en print. Adverteren was het communicatiemiddel bij uitstek (zo niet de enige) om de gewenste doelgroep te bereiken. Uit gewoonte of gemak pasten zij online vaak hetzelfde middel toe.
Online wordt de gebruiker juist uitgenodigd om zelf actief op onderzoek uit te gaan en invulling te geven aan zijn eigen behoeftes.
Tip: Gebruik interactieve content om je online achterban te bereiken!
Verleiding weerstaan blijft moeilijk
De mediaconsumptie is de laatste jaren sterk veranderd:
“De actieve mediagebruiker gaat voor instant gratification, een snelle vorm van behoeftebevrediging.” – Alexandra Samuel, Jstor Daily
Wordt niet snel aan onze behoeftes voldaan, dan haken we af. Lange laadtijden? Dan surfen we vrolijk verder. Het is nu of nooit. Zo verklaarde Netflix, de populaire videostreamingsdienst, bingewatchen hoogstpersoonlijk tot het nieuwe normaal.
En wij marketeers – zelf actieve mediagebruikers – zijn uiteindelijk ook maar mensen.
Het is vanuit marketingoogpunt verleidelijk om je product of dienst met één muisklik bij honderden – zo niet duizenden – potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Precies omdat we daarmee sneller toegeven aan onze eigen behoeftes…
Kortermijnaanpak kan succesvol zijn
En toch slagen sommige bedrijven buitengewoon goed met zo’n kortermijnaanpak. De campagne van Volvo Trucks waarin Jean Claude Van Damme schitterde, werd op handen gedragen en ging vervolgens viral. De teller staat inmiddels op ruim 88 miljoen views. Zonder meer een krachtig staaltje content:
Maar wees eerlijk: niet elk bedrijf heeft een marketingbudget toereikend genoeg om de Muscles from Brussels te strikken.
Racewagen of rijdende trein
De nadruk leggen op de korte of lange termijn is geen keuze tussen goed of fout. Voor het beste resultaat richt je content marketing strategie zich op beiden. Wat je strategie ook is, weet in elk geval wat je kunt verwachten. Neem je de rol aan van autocoureur of treinmachinist?
Content marketing gericht op de korte termijn is als een racewagen: van 0 naar 100 in seconden, met meerdere pitstops op de route om de eindstreep te halen. Laat je het gas los, dan sta je binnen no time weer stil.
Content marketing gericht op de lange termijn is als een rijdende trein. Het duurt even voordat de trein op gang komt, maar de bovenleiding houdt de trein continu in beweging. Eenmaal op hoge snelheid is de trein bijna niet meer te stoppen.
In de meest ideale wereld bestuurt Max Verstappen een intercity.
Meer weten?
De beste content marketing strategie voor B2B is altijd een combinatie van korte- en langetermijndoelen.
Heb je de balans voor je eigen bedrijf al opgemaakt? Wij denken graag met je mee!