B2B SEO: de complete gids | Alles wat je moet weten

Verbeter de vindbaarheid van je website met zoekmachineoptimalisatie

Zij vertrouwen op Presult

Heycop logo
Dataweb logo
Rademaker logo
STARC logo
Korthals logo
Zoekmachine optimalisatie

Ontdek de kracht van zoekmachineoptimalisatie

: Voor zakelijk succes

B2B SEO. Grote kans dat je Google raadpleegt als je ergens naar op zoek bent. Want zoals het gezegde luidt: zoekt en gij zult vinden. In de B2B-wereld is dat niet anders. Wist je dat bijna 90% van alle beslissers en professionele inkopers zich tijdens het zoeken naar zakelijke oplossingen eerst online oriënteert?

Met andere woorden: als je bedrijfswebsite niet goed vindbaar is op Google, dan loop je kansen mis.

In deze gids praten we je bij over SEO of zoekmachineoptimalisatie in de B2B: een onmisbare strategie voor B2B-bedrijven om aan hun online vindbaarheid en zichtbaarheid te bouwen.

Je zult leren wat SEO is, hoe het werkt en welke stappen nodig zijn om je website in de zoekresultaten te laten verschijnen. We zullen de SEO-principes stuk voor stuk ontrafelen. Daarna laten we je zien hoe je al deze principes concreet kunt toepassen binnen je eigen SEO-strategie. Succes gegarandeerd.

“De waarde van goed vindbaar zijn, wordt enorm onderschat.”
– Rockwise
Presult B2B SEO

Wat is B2B SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO is een verzameling van technieken gericht op het optimaliseren van je website, zodat deze beter vindbaar wordt op zoekmachines zoals Google. Alleen om die reden is B2B zoekmachine optimalisatie een match made in heaven.

SEO stelt bezoeker centraal

Zoekmachines kijken niet naar de voorkant van je website (het design), maar juist naar de achterkant (de inhoud, structuur en techniek). Je kunt nog zo’n mooie website hebben, het is nog geen garantie dat je er ook echt bezoekers mee trekt. Soms omdat de website technisch niet in orde is, maar vaker omdat het deze bedrijven ontbreekt aan een vooropgezet plan en hun content niet aansluit bij hun (potentiële) klantwensen. In veel gevallen passen zij een vorm van online marketing toe waarbij ze vooral zichzelf en hun aanbod centraal stellen en niet hun klant.

Klant is proactiever

Dit zijn vaak dezelfde bedrijven die uit gewenning hun volledige marketingbudget aan vormen van outbound marketing besteden. Wat niet per definitie verkeerd is, maar in die opzet wel getuigt van een kortetermijnvisie. Klanten anno nu voeren zelf graag de regie. Ze gaan liever zelf proactief op zoek naar de oplossingen voor hun problemen. SEO dwingt bedrijven zich in hun doelgroep te verplaatsen en de klantvraag in al hun marketinguitingen centraal te stellen. Door content (zoals blogs en artikelen) gericht rondom de zoekvraag van je doelgroep te formuleren – neemt de kans toe dat zoekmachines zulke content opmerken en indexeren en je dus ook (sneller) gevonden wordt.

TIP! Doe geregeld aan zoekwoordenonderzoek. Dan zie je precies waar de interesses van je doelgroep liggen en of deze over tijd veranderen. Zo kun je ervoor zorgen dat de content op je website goed aansluit bij de zoekvoorkeuren van je doelgroep. Als je doelgroep een paar maanden geleden ergens actief naar zocht, is dat namelijk geen garantie dat dit nu nog steeds het geval is. Voorkeuren veranderen, dus pas je content – ook de al bestaande – daarop aan.
B2B SEO - Presult

Waarom is SEO ook voor B2B belangrijk?

Om online leads te genereren en klanten te werven, heb je eerst bezoekers nodig. Deze prospects zullen – ook zakelijk – in veel gevallen gebruikmaken van zoekmachines. Vaak wordt voor het gemak dan meteen aan Google gerefereerd. Niet vreemd, gezien de monopoliepositie die de zoekmachinegigant bekleedt. In maart 2018 bedroeg het marktaandeel van Google maar liefst 93,49%, zo blijkt uit cijfers van Statcounter GlobalStats. Het feit dat googelen het tot werkwoord heeft weten te schoppen, is veelzeggend.

Focus zakelijke beslissers vooral online

Het gebruik van zoekmachines is zo’n integraal onderdeel van het dagelijkse (bedrijfs)leven geworden, dat je er niet meer omheen kunt. 9 op de 10 zakelijke beslissers en inkopers oriënteert zich vooral online. Met andere woorden: B2B en Google gaan hand in hand. Het bouwen aan een goed online profiel is lang niet alleen het domein voor de grote jongens uit de markt. Midden- en kleinbedrijven kunnen zich met de juiste digitale strategie goed op zoekmachines als Google profileren, zelfs met beperkte middelen.

“89% van alle decision makers uit de B2B-sector maakt gebruik van internet tijdens het vooronderzoek. 71% van hen begint met generieke zoekopdrachten, zonder gebruik van bedrijfsnamen.”
– Think with Google
Presult - B2B marketing

SEO is onmisbaar voor effectieve B2B-marketing

Waarom een hoge positie in Google belangrijk is:

  • Google ontvangt meer dan 63.000 zoekopdrachten per seconde – NetMarketShare
  • 75% van alle zoekmachinegebruikers scrollt niet verder dan de eerste pagina – Search Engine Journal
  • De top 3 zoekresultaten op de 1e pagina van Google krijgt meer dan 50% van alle clicks – Smart Insights

Hoe marketeers tegen SEO aankijken:

  • 61% van de marketeers noemt een goede SEO-strategie topprioriteit binnen hun inbound marketing – HubSpot
  • 57% van alle marketeers ziet dat SEO de meeste leads genereert van alle marketinginspanningen – HubSpot
  • 72% van de online marketeers omschrijft het creëren van content als meest effectieve SEO-tactiek – Ascend2

Het geheim van een goede SEO-strategie ligt in het vermogen om je content te richten op de verschillende stadia in de buyer’s journey: het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar zij mee rondlopen.

“SEO brengt de structuur aan op je website om gevonden te worden. Content is de smaakmaker waarmee je de interesse van je doelgroep vasthoudt. SEO en content versterken elkaar. Je kunt beiden niet los van elkaar zien.”

: De sleutel tot effectieve SEO

Het geheim van een goede SEO-strategie ligt in het vermogen om je content te richten op de verschillende stadia in de buyer’s journey: het actieve proces dat een potentiële koper doorloopt voordat hij tot aankoop overgaat. Deze content komt het beste tot zijn recht als deze inspeelt op de vragen en behoeften waar zij mee rondlopen.

De buyer’s journey in beeld

Prospects doorlopen tijdens het online aankoopproces drie verschillende fases: de Awareness Stage, de Consideration Stage en de Decision Stage:

Awareness Stage

In dit stadium van de buyer’s journey ervaart je prospect een bepaald probleem of bepaalde uitdaging, maar weet dat nog niet te benoemen. Hij bekijkt de mogelijkheden om dit probleem of deze uitdaging voor zichzelf goed te formuleren en af te kaderen.

Consideration Stage

Tijdens de Consideration Stage (h)erkent je prospect het probleem of de uitdaging en zoekt hij naar manieren om hier gehoor aan te geven. Je prospect inventariseert alle beschikbare oplossingen of benaderingen die hierin kunnen voorzien. Vanuit marketingoogpunt is het dus belangrijk dat je met overtuigende content komt die subtiel in het voordeel van jouw oplossing of benadering spreekt.

Decision Stage

Zodra je prospect voor zichzelf helder heeft welke oplossing, benadering of strategie het beste past, zal hij alle aanbieders die hierin voorzien met elkaar vergelijken, voordat hij definitief de knoop doorhakt en bij een van hen zijn handtekening zet.

TIP! Weet wie je klanten zijn! Hoe? Door buyer personas op te stellen. Dat zijn op onderzoek gebaseerde semi-fictieve omschrijvingen van je voornaamste klant(groepen). Buyer personas ontwikkel je vanuit een integraal klantbeeld, waarbij zowel sales als marketing vanuit dezelfde holistische visie werken en communiceren. Ze geven concreet inzicht in de behoeften, doelen en uitdagingen van je ideale klanten. Beredeneer vanuit de volgende vragen: Waar staat je koper nu en wat wil hij bereiken? Welke uitdagingen ervaart hij om daar te komen? Hoe denkt hij daar zelf te komen? Hoe denk jij daar te komen? Welke brug kun je vanuit marketingperspectief slaan?
Presult - Meer websiteverkeer

SEO als langetermijntactiek

Als je ideale klant actief van bepaalde zoekwoorden gebruikmaakt tijdens zijn zoektocht, is het belangrijk dat deze woorden terugkomen in de content op de website. Dat bepaalt namelijk of je website of (blog)artikelen op basis van de voor jouw relevante zoekwoorden ook daadwerkelijk in de zoekmachine verschijnen.

Zonder nieuwe bezoekers geen nieuwe klanten

In de B2B is het delen van relevante content een beproefde tactiek om je doelgroep bij je bedrijf of organisatie te betrekken. Het is bij uitstek geschikt om bestaande klanten te binden en prospects te onderhouden totdat zij klaar zijn om klant te worden.

Maar let wel: online komen klanten niet zomaar uit de lucht vallen. Er gaat een heel voortraject aan vooraf voordat zij besluiten klant te worden. Tijdens hun ‘klantreis’ nemen zij vele gedaanten aan: die van buitenstaander, bezoeker, lead, klant en als je het goed aanpakt ook die van ambassadeur.

Vanzelfsprekend wordt niet iedere buitenstaander uiteindelijk je klant en verschilt het per klant hoeveel tijd de klantreis in beslag neemt, maar feit blijft: om klant te worden zul je ze ergens in het proces een keer hebben moeten aantrekken. Dit hele proces wordt ook wel “inbound marketing” genoemd. Meer weten? Lees onze complete gids over “B2B inbound marketing“…

Zoekmachineoptimalisatie is uitermate geschikt om deze buitenstaanders (lees: nieuwe potentiële klanten) bij je bedrijf of organisatie te betrekken. Van SEO zie je binnen de B2B met name op de lange termijn resultaat. Verwacht met SEO niet à la minute even snel nieuwe klanten binnen te halen, maar denk bij SEO eerder in termen van een goede wijn. Die komt met de jaren goed op smaak en stijgt vervolgens in waarde.

Claim thought leadership

Meer nog bouw je met SEO in combinatie met kwalitatief goede content aan je thought leadership. Als je als bedrijf een uitgesproken en vernieuwende visie hebt en in al je marketinguitingen steeds laat zien vanuit de klant te kunnen denken – dan ben je feitelijk bezig met thought leadership.

Uit valse bescheidenheid denken veel kleine bedrijven niet voor deze ’titel’ in aanmerking te mogen komen. Niets in minder waar. Bij thought leadership is je sectorgerelateerde kennis en inzicht in klantbehoeften van doorslaggevend belang. Dat is in principe aan elk bedrijf voorbehouden, ongeacht de bedrijfsgrootte.

Het gaat erom dat je continu antwoorden op de volgende vragen paraat hebt:

  • Wat willen mijn huidige en toekomstige klanten weten?
  • Waarom willen zij dat weten?
  • Hoe gaan ze dat te weten komen?
TIP! Een echte thought leader positioneert zichzelf als trendsetter. Met goede content en waardevolle blogposts kom je al een heel eind. Ook dan is het een uitdaging om je boodschap in korte tijd bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. Om de buitenwereld te laten zien dat jouw aanpak ‘serious business’ is, is het verstandig om contact te onderhouden met de binnen je branche bekende professionele bloggers en vakmedia. Bij deze vorm van influencer marketing wordt je content niet alleen verspreid, maar krijgen je bedrijf en de boodschap die je verkondigt ook meer autoriteit.
Presult - Hoe wij zijn

Wat levert B2B SEO op?

Waarom de B2B overtuigd is van SEO? Om de eenvoudige reden dat SEO méér kwalitatief hoogwaardige leads genereert, wat weer resulteert in meer offertes, sales en een hogere omzet.

SEO: onmisbaar voor B2B leadgeneratie

Een goed bezochte website, dat wil elk bedrijf. In welke sector of industrie je ook actief bent. Met een hoge positie in zoekmachines als Google, trek je meer websitebezoekers. Op een website die geoptimaliseerd is op de voor de sector relevante zoekwoorden, volgen vanzelf meer leads. SEO is een van de meest duurzame en voordeligste methodes voor B2B leadgeneratie en leadnurturing en meer traffic. SEO vertoont binnen de online marketing een van de hoogst ROI’s (return on investment).

Lees ook: B2B Leadgeneratie: Hoe genereer je leads met B2B SEO?

Meer sales met SEO, rol sales B2B veranderd

Tot op heden deden B2B salesmedewerkers vooral aan outbound sales. Een tijdrovend proces, waarbij de successen vaak uitblijven. Bij deze aanpak worden prospects handmatig gekwalificeerd om hen vervolgens actief te benaderen. Cold calling werkt vaak averechts: in de ogen van veel prospects is dit een té agressieve benadering waarbij ze zich té weinig begrepen voelen.

Je hebt maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken.

Traditionele sales richt zich teveel op een directe, snelle verkoop en het halen van sales targets: met als perverse prikkel dat lang niet altijd rekening wordt gehouden met de (on)bewuste behoeften van de prospects.

Inbound marketing (ook SEO) richt zich in eerste instantie op het zijn van een hulpvaardige, gelijkwaardige gesprekspartner, wat meer respect afdwingt. Daardoor zijn prospects eerder genegen voor je product of dienst te kiezen. Bij inbound marketing (de naam zegt het al) komen prospects zelf naar je toe. Geheel ongedwongen.

Zeg nu zelf, dat verkoopt toch veel prettiger?

De cijfers liegen er niet om, in elk geval:

  • 81% van alle B2B-verkooptrajecten start met een online zoekopdracht (Lyfe Marketing)
  • In combinatie met content marketing levert SEO een gemiddelde besparing van 13% per lead op (Hubspot)
TIP! Weten wie je website bezoekt is fundamenteel voor je succes. Maak gebruik van online tools om je websitebezoekers te herkennen en pas vervolgens pas lead scoring toe om je salesmedewerkers de beste leads toe te spelen.
Kernelementen Presult

De 3 kernelementen van SEO

Vanwege de benaming denk je bij zoekmachineoptimalisatie al snel aan het optimaliseren van de teksten op je website. Toch bestaat SEO uit meer dan tekst alleen. Dave Naylor, grondlegger van ‘The Three Pillars of SEO’, noemt 3 kernelementen die van cruciaal belang zijn voor de vindbaarheid in zoekmachines:

  1. Technologie. De structuur van de website waarop de content verschijnt, zoals de HTML codes, URL’s, HTTP status codes, enzovoorts
  2. Relevantie. De content en de opbouw daarvan, zoals de juiste inzet van zoekwoorden, titels, tussenkoppen en metabeschrijvingen en de user experience
  3. Autoriteit. Link-building met andere vertrouwde websites, op basis waarvan zoekmachines je website en content meer autoriteit toekennen
TIP! Investeer in social media! Hoewel er geen directe relatie bestaat tussen SEO en social media, is de correlatie tussen die twee wel opvallend groot, volgens onderzoek van Searchmetrics. Google houdt geen rekening met het aantal tweets of likes tijdens het indexeren van content, maar de kans dat je content via social media bij belangrijke influencers terechtkomt, die op hun eigen blogs of websites naar je content zullen linken, neemt toe.
Presult - Monitoren

Monitor de resultaten van SEO

SEO is één en al data en gelukkig goed meetbaar. Ideaal, want als marketeer wil je natuurlijk weten of je inspanningen de gewenste resultaten opleveren. Essentiële graadmeters die inzage geven in het zoekgedrag van prospects zijn onder meer:

  • Aantal geïndexeerde zoekwoorden en positie. Veel tools beschikken over ‘zoekwoorden trackers’ die vaststellen op hoeveel zoekwoorden(combinaties) je website in de zoekresultaten verschijnt én op welke positie. Waardevolle informatie waarmee je kunt zien hoe je ervoor staat in vergelijking met de concurrentie.
  • Ranking van concurrentie. Breng in kaart op welke zoekwoorden(combinaties) je concurrenten wel vindbaar zijn, maar je eigen bedrijfswebsite niet. Op basis van deze informatie kun je je SEO-strategie bijsturen om ook op die woorden gevonden te worden
  • Bounce rate. Dit percentage geeft aan hoeveel bezoekers je site hebben verlaten nadat ze die ene pagina waarop zij zijn binnengekomen, hebben gezien. Hier geldt: hoe lager, hoe beter. Dat betekent namelijk dat je veel bezoekers hebt ‘verleid’ om op de website verder te oriënteren. Een hoge bounce rate kan een indicatie zijn om je website verder te optimaliseren, door bijvoorbeeld een side bar te plaatsen met ‘gerelateerde posts’
  • Conversieratio. Een van de belangrijkste indicatoren om in de gaten te houden. Zoekverkeer op je website is immers nog geen verkoop. Door content zo te structureren dat er een ‘natuurlijke looproute’ ontstaat die past bij de klantreis, weet je of de content doet wat het moet doen
Presult - Hoe sta je ervoor

SEO: hoe sta je ervoor?

Weten hoe je ervoor staat? Marketeers zijn gek op meten. En jij waarschijnlijk ook.

In het zogeheten ‘Search Capabilities Maturity Model’ heeft SEO-expert Heather Physioc een checklist opgesteld met criteria die van invloed zijn op het succes van je (toekomstige) SEO-inspanningen:

  • Samenwerking – in hoeverre alle relevante stakeholders als team opereren om voor de beste resultaten te gaan, zowel binnen als buiten de organisatie
  • Mobiliteit – in hoeverre de website geschikt is voor gebruik op draagbare devices (lay-out, scaling, user experience)
  • Techniek – tot op welke hoogte fundamentele technische ‘best practices’ op de website consistent worden doorgevoerd en onderhouden
  • Content – in hoeverre organische zoekresultaten deel uitmaken van de digitale contentmarketingstrategie
  • On-page – hoe gelimiteerd of uitgebreid wordt ingezet op ‘on-page optimization’ (meta-omschrijving, titels)
  • Off-page – ihoe gelimiteerd of uitgebreid wordt ingezet op ‘off-site optimization’ (link-building, sociale profielen)
  • Technologie – in hoeverre het bedrijf open staat voor de implementatie van nieuwe technologie die impact hebben op de vindbaarheid
  • Analytics – hoeveel waarde de organisatie hecht aan data als basis voor verdere ontwikkeling

Met een score van 0 tot 5 wordt aangegeven hoe je er voor elk van deze criteria voor staat:

(0) Chaotisch; het maakt deel uit van je strategie, maar is zo gebrekkig dat het averechts werkt
(1) Niet-aanwezig; het maakt nog geen deel uit van je strategie en is nog een onbeschreven blad
(2) Tactisch; het voldoet aan de standaarden binnen de industrie, maar de uitvoering is erg basic
(3) Strategisch; het is goed geïntegreerd en gefundeerd op de laatste marktontwikkelingen
(4) Praktijkgericht; het is goed geïntegreerd en kent een sterke focus op testen en optimalisatie
(5) Cultuureigen; de aanpak is zeer toekomstbestendig: SEO behoort tot het DNA van het bedrijf

Van 0 naar 100 in zes stappen.

Waar sta jij nu?

TIP! Wat kan ik meten? Wat is belangrijk om te meten voor mijn werkgever of bedrijf? Over welke gegevens kan ik controle uitoefenen? Stel jezelf voortdurend deze drie vragen om geen onnodig werk te verrichten.

Welke SEO tools zijn geschikt voor de B2B?

Google Search Console

Google Search Console is een handige tool van Google om de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google te kunnen monitoren. Daarmee zie je precies hoe Google je site ziet. Zeer waardevolle informatie om de prestaties van je site in de zoekresultaten te kunnen verbeteren. Met Search Console kun je in kaart brengen:

  • Welke zoekopdrachten ervoor zorgen dat je website in de zoekresultaten verschijnen
  • Welke zoekopdrachten meer traffic opleveren dan anderen
  • Welke bedrijfs- en contactgegevens worden getoond in de uitgebreide zoekresultaten
  • Of je mobiele website goed presteert voor gebruikers die de website bekijken op mobiele apparaten



MOZ

MOZ helpt je meer inzicht te krijgen op de ranking van je zoekwoorden in Google. MOZ is met name interessant voor mkb-bedrijven, vanwege de mogelijkheid om te specificeren op zoekvolumes per regio. Onderscheidend aan MOZ:

  • Beschikt over een handige ‘Keyword Difficulty tool’ dat laat zien met welke zoekwoorden je de meeste kans maakt beter gevonden te worden
  • Biedt een on-page service met verbeterpunten om de content SEO-technisch verder te optimaliseren



Ahrefs

Ahrefs is eigenlijk een woordspeling op de HTML-code die verwijst naar hyperlinks, namelijk <a href=”URL“>. De tool is ooit in het leven geroepen voor het meten van backlinks. Inmiddels is Ahref uitgebreid met andere functionaliteiten. Bijzonderheden van Ahref:

  • Zeer nauwkeurige lijst met backlinks met daarbij een overzicht van de gebruikte ‘anchor’-teksten
  • Actuele weergave van ‘lost links’, de externe links die zijn verwijderd of ophielden te bestaan



Majestic

Majestic is de ongekroonde koning van linkmanagement. Het bedrijf beschikt over de grootste commerciële link intelligence database ter wereld. Geen andere tool of website biedt zoveel gedetailleerde informatie over de manier waarop het wereldwijde web met elkaar verbonden is. Voordelen van Majestic:

  • Grootste commerciële link intelligence database ter wereld
  • Ideaal voor linkmanagement en het opvragen van tracking-rapporten



SEMrush

SEMrush is een online SEO-tool die kijkt naar de alle geïndexeerde pagina’s en de zoekwoorden waarop deze gevonden worden. Deze tool brengt ook in kaart welke gerelateerde zoekwoorden nog extra traffic op de website kunnen genereren. SEMrush biedt:

  • Een uitgebreide concurrentieanalyse met overzicht van de meestbezochte pagina’s
  • Naadloze integratie met Google Search Console en Google Analytics
  • Real-time rapportages van zoekwoordenanalyses



90% van onze klanten vertrouwt drie jaar of langer op onze strategieën

Martin Kleijn
Martin Kleijn Director, Bovi & Ox

“Presult weet wat ons drijft en voelt ons haarfijn aan. Dienstbaar, inlevend en vanuit persoonlijkheid verbinding maken is wat Presult kenmerkt. We stellen het actieve meedenken zeer op prijs. Je kunt online marketingactiviteiten met een gerust hart aan deze experts overlaten.”

Ronald Hoiting
Ronald Hoiting Marketeer, Rademaker

“Dankzij de gestructureerde aanpak van Presult is de zichtbaarheid onder onze
doelgroep aanzienlijk toegenomen. We zien Presult echt als verlengstuk van
onze organisatie, in het bijzonder onze accountmanagers.”

Je bedrijf beter in de picture

Mijn website optimaliseren, waar begin ik?

Met SEO ben je verzekerd van een continue stroom aan nieuwe, waardevolle leads. Maar geen idee waar je moet beginnen? Presult helpt je graag verder. Met onze uitgebreide SEO-analyse nemen we je website onder de loep en dragen we concrete verbeterpunten aan die de online vindbaarheid van je bedrijf een nieuwe impuls geven. Het afgelopen jaar hebben we voor verschillende klanten een groei van 200% gerealiseerd. Is jouw bedrijf daar al op berekend? Klinkt interessant zeg je, maar toch liever een full-service aanpak waarin wij deze verbeterpunten voor je implementeren? Dat kan! We bieden meerdere SEO-diensten aan, zowel los als in een totaalpakket:

  • SEO quickscan; verbeterpunten voor je website
  • Linkbuilding; vergroot je autoriteit
  • Content marketing; vindbaar op meer zoekwoorden
  • Snelheidoptimalisatie; verbeter gebruikerservaring
  • SEO rapportages; vergroot het inzicht in je concurrentie
  • SEO transitieplan; voorkom daling in website bezoekers
  • SEO strategie; stel de juiste doelen en acties
  • Linkprofielcheck; controle vindbaarheid concurrentie

Net zo succesvol worden met je bedrijf?

Ons team staat voor je klaar

Plan een adviesgesprek