SNEL | CONCREET | RESULTAATGERICHT

B2B Marketing Automation

Verhoog de effectiviteit van je marketinginspanningen met minder middelen. Download B2B Marketing Automation Toolkit

B2B Marketing Automation, een term die je waarschijnlijk al vaak voorbij hebt horen komen. En waarschijnlijk denk je één van de volgende twee dingen: “daar moet ik iets mee” of “dat is alleen interessant voor grote partijen“. Hier kunnen we kort en krachtig over zijn: ja, hier moet je zeker iets mee doen en nee, dit is zeker niet alleen interessant voor de grote partijen!

Vier wensen die we bij veel B2B-bedrijven voorbij horen komen zijn:

  • “Ik wil een continue stoom aan relevante leads”
  • “Ik wil mijn bestaande klanten informeren over wat ik allemaal voor hen kan betekenen”
  • “Ik wil mijn bestaande klanten zo goed mogelijk aan mijn bedrijf binden”
  • “Ik wil dat oud-klanten weer voor mij kiezen in de toekomst”

Komen deze wensen je bekend voor? B2B Marketing Automation is bij uitstek de tool om deze wensen te realiseren. Wat B2B Marketing Automation is en wat je ermee kunt, delen we graag met je!

New call-to-action

"91% van alle gebruikers vindt dat B2B Marketing Automation een enorm belangrijke tool is met betrekking tot het algehele succes van hun online marketing inspanningen (Invesp)"
Wat is B2B Marketing Automation?

Wat is B2B Marketing Automation?

B2B Marketing Automation is het automatiseren van terugkerende marketingprocessen om potentiële klanten door de klantreis heen te leiden en zo aan je te binden. Hierbij maken software en tools regelmatig terugkerende handelingen, die normaal gesproken handmatig worden afgehandeld, overbodig.

Efficiënt en effectief inrichten van klantprocessen

Alle gegevens die een prospect je heeft gegeven, zowel online als offline, worden met Marketing Automation gecentraliseerd en automatisch aangevuld met de informatie van websitebezoeken of andere getraceerde gegevens. Op basis van deze vergaarde kennis worden relevante campagnes opgezet die het profiel van de prospect aanspreken.

Als je B2B Marketing Automation koppelt met bijvoorbeeld de registratie van verkoop en conversie in een CRM-systeem, kun je precies zien welke kanalen en acties hebben geleid tot resultaat. Dankzij B2B Marketing Automation kunnen we de situatie dus veel beter analyseren, en data-driven beslissingen maken.

Met Next-Level Marketing Automation zorg je ervoor dat je de klantervaring optimaliseert. Je huidige klantenbestand wordt blij, blijft blij, blijft bij je afnemen en gaat vaker én meer afnemen!

B2B Marketing Automation vormt de brug tussen marketing en sales

B2B Marketing Automation vormt de brug tussen marketing en sales

B2B Marketing Automation vormt de brug tussen marketing en sales. Dankzij Marketing Automation kun je prospects tijdens het gehele B2B Inbound Marketing proces volgen en sturen. Je hebt meer inzicht in hun gedrag en behoeftes.

Twee teams, één doel

Beide teams hebben hetzelfde einddoel: meer omzet genereren. Ieder vervult daarbinnen een eigen rol. Marketeers zetten volop in op het aantrekken van nieuwe leads en het ‘sales-klaar maken’ van bestaande leads. Vervolgens zorgen de salesmedewerkers ervoor dat deze leads klanten worden. Het klantproces verloopt hierdoor veel soepeler en efficiënter. Via website tracking, lead nurturing en lead scoring worden namelijk alleen leads benaderd die signalen afgeven daar behoefte aan te hebben en waarvan de kans dus het grootst is dat ze tot koop overgaan. (Eerder schreven we een blog over het belang van een goede afstemming tussen B2B sales en marketing)

“42% van de Nederlandse B2B-marketeers stelt dat marketing automation in 2018 meer en beter gekwalificeerde leads opleverde. In 2017 gold dat nog voor 27% van de B2B-marketeers."
Wat levert B2B Marketing Automation op?

Wat levert B2B Marketing Automation op?

B2B Marketing Automation levert enorm veel voordelen op. Het allergrootste voordeel is dat de software en de strategie direct ondersteunen in het genereren van leads. Dat wil zeggen: het gaat er automatisch voor zorgen dat er niet alleen meer, maar ook betere leads worden gegenereerd.

En het stopt niet bij leadgeneratie. Met B2B Marketing Automation leer je meer over je bezoekers, personaliseer je je communicatie en zorg je er dus uiteindelijk voor dat leads sneller overgaan tot aankoop.

New call-to-action

Resultaten van B2B Marketing Automation

  • Marketing Automation verhoogt je ROI. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 81% van alle B2B Marketeers hun ROI ziet toenemen dankzij het gebruik van Marketing Automation.
    • 75% ziet hun ROI binnen één jaar toenemen
    • 44% ziet hun ROI zelfs al binnen een half jaar toenemen
  • Hubspot gebruikers hebben binnen één jaar 1x meer websitebezoekers en 2.5x meer leads per maand gerealiseerd.
  • Marketing Automation brengt de marketing en sales funnel bij elkaar en slaat de brug tussen deze afdelingen. 76% van alle B2B marketeers geeft aan dat er beter wordt samengewerkt met het salesteam dankzij Marketing Automation.
  • Door repeterende taken en processen te automatiseren krijg je meer werk gedaan met dezelfde hoeveelheid medewerkers. Marketing Automation is in principe een salesmedewerker die 24/7 voor je werkt. 82% van alle B2B Marketeers geeft aan dat er efficiënter gewerkt kan worden dankzij Marketing Automation. B2B bedrijven die Hubspot hebben geïmplementeerd, besparen gemiddeld 2 FTE.
  • Met Marketing Automation kun je prospects bewerken die nog niet klaar zijn om over te gaan tot aankoop. Met lead nurturing ‘begeleid’ je de lead in het aankoopproces en stuur je op het juiste moment de doorslaggevende communicatie (die uiteindelijk voor de sale zal zorgen). 76% van alle B2B marketeers geeft aan dat ze dankzij B2B Marketing Automation een grotere bijdrage hebben kunnen leveren aan de salesfunnel.

Met B2B Marketing Automation heeft Presult voor verscheidende klanten maar liefst 200% meer sales-qualified leads gerealiseerd!

Haal meer uit je huidige B2B online marketing inspanningen!

Op een persoonlijke manier én op het juiste moment je potentiële klanten bereiken en hierdoor zorgen dat ze sneller interesse in je bedrijf, product of dienstverlening krijgen en sneller over gaan tot een aankoop. Klinkt goed, toch? Wil jij dit ook realiseren maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Wij helpen je graag verder!

We kunnen je onder andere helpen bij:

    • Het aantrekken van meer websitebezoekers;
    • Conversieratio van je website verhogen;
    • Rendement van online marketing inspanningen verhogen;
    • Meer kwalitatieve leads genereren;
    • Contentmarketing strategie opstellen;
    • Je leads nurturen door het koopproces met meer klanten als resultaat.
De mogelijkheden van B2B Marketing Automation

De mogelijkheden van B2B Marketing Automation

Binnen online marketing zijn er enorm veel regelmatig terugkerende processen, die bij veel bedrijven handmatig worden afgehandeld. Een aantal toepassingen van B2B Marketing Automation, waar we met Presult al veel voordelen voor verschillende klanten mee hebben behaald, zijn de volgende:

Website tracking:

Bezoekersidentificatie zorgt ervoor dat anonieme bezoekers op je website worden geïdentificeerd. Zo weet je te allen tijde wie er op de website actief is en kun je klikgedrag meten. Daarnaast wordt er een virtuele klantkaart bijgehouden met alle online activiteit van de prospect.

Dynamische formulieren:

Marketing Automation geeft je de mogelijkheid om downloads via webformulieren op de site te zetten. Bezoekers die de formulieren invullen, worden vervolgens herkend en krijgen in het vervolg een vooraf ingevuld formulier te zien. Met ‘progressive profiling’ kun je deze formulieren vervolgens slimmer en efficiënter maken door vragen dynamisch toe te voegen of weg te laten. Na verloop van tijd krijg je meer te weten over je leads zonder hen dezelfde vragen te stellen of te veel informatie te vragen voordat je vertrouwen opbouwt.

Chatbot:

Wist je dat bijna de helft van alle B2B-kopers (48%) liever contact met je bedrijf legt via chat dan via je andere communicatiekanalen? Een chatbot beantwoordt automatisch vragen van klanten of websitebezoekers. De chatbot is zodanig geprogrammeerd dat hij begrijpt wat de klant zegt, ook al is dit niet letterlijk wat in zijn kennisbank staat. De chatbot kan wedervragen stellen om het probleem te specificeren. Is de bezoeker op de support pagina? De chatbot kan dan een persoonlijk bericht sturen als “Hey {naam}, kan ik je ergens mee helpen?” Stelt de bezoeker vervolgens een vraag in de chat? Dan kan de chatbot deze bezoeker doorverwijzen naar een whitepaper die de bezoeker kan downloaden of naar een interessante blog post. (Lees ook: waarom zakelijk bloggen in de B2B onmisbaar is)

Een chatbot kan bovendien ingezet worden om afspraken in te plannen. Door middel van een kalender in het chatgesprek geeft de potentiële lead eenvoudig een dag en tijdstip van voorkeur aan. Ook kan de websitebezoeker via de chatbot aangeven waar hij naar op zoek is en in welke producten/onderdelen hij geïnteresseerd is. Op basis van deze informatie kan de chatbot een offerte opstellen of deze informatie doorsturen naar een salesmedewerker.

Lees ook: Chatbots: kans of bedreiging voor B2B?

E-mail marketing:

De mogelijkheden van Marketing Automation op het vlak van e-mail marketing zijn indrukwekkend. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een serie van geautomatiseerde e-mails naar je (potentiële) klanten te sturen. Deze worden geactiveerd tijdens specifieke momenten in de klantreis. Op die manier begeleid je de customer journey van A tot Z! Heeft je lead bijvoorbeeld de referentiepagina van je website bezocht? Dan kan het toesturen van een case study een mooie toevoeging zijn binnen zijn customer journey!

In de e-mails wordt alle informatie uit de database gebruikt om deze persoonlijk te maken. Daarnaast zijn er mogelijkheden om je e-mails dynamisch op te bouwen op basis van de kenmerken van je prospects. Lees hier waarom B2B e-mail marketing de ultieme leadnurturing tool is.

Landingspagina's:

Landingspagina’s zijn afzonderlijke pagina’s die vaak ingezet worden voor campagnes en events of losstaande producten die worden aangeboden. Dankzij een landingspagina blijft de focus op het aanbod duidelijk en wordt het aanzetten tot actie vergroot. Een B2B landing page is dus onmisbaar voor een hoge conversie. Met behulp van Marketing Automation kunnen landingspagina’s dynamisch vormgegeven worden, denk aan klant specifieke velden. De landingspagina wordt automatisch aangepast aan de bezoeker. Personalisatie ten top!

Lead Scoring & Lead Alerts:

B2B lead scoring helpt bij het prioriteren van leads door een objectieve score toe te kennen aan hun activiteiten. Aan de hand van die score – waarbij een hogere score staat voor een hogere betrokkenheid – weet je hoe goed leads geïnformeerd zijn en peil je tegelijkertijd hun interesse. Met dit puntensysteem weet je direct welke leads de grootste kans hebben om te converteren en voorkom je dat sales hen te vroeg of te laat opvolgt. Met B2B Lead scoring speel je het salesteam dus uitsluitend de beste leads toe. Daarnaast is een zogeheten e-mail alert in te stellen voor specifieke bezoekers, waardoor je een mailtje krijgt als een bezoeker op de site is.

Lead Nurturing:

Niet elke lead is klaar om geconverteerd te worden. Met lead nurturing ‘begeleid’ je de lead in het aankoopproces en stuur je op het juiste moment de doorslaggevende communicatie (die uiteindelijk voor de sale zal zorgen).

Starten met B2B Marketing Automation, waar begin ik?

Starten met B2B Marketing Automation, waar begin ik?

Door repeterende processen en taken te automatiseren wordt marketing schaalbaar. En doordat je dichter op je leads en klanten zit, weet je beter wat er speelt. Resulterend in een hogere omzet, lagere kosten én een betere klantbeleving. Wie wil dat nu niet?

Niet alleen je marketinguitingen, maar óók je verkoopproces kun je in verregaande mate automatiseren. Laat ons de ideale oplossing implementeren en zet een grote stap in de groei van je bedrijf! Het afgelopen jaar hebben we voor verschillende klanten een groei van 200% gerealiseerd. Is jouw bedrijf daar al op berekend? Klinkt interessant zeg je, maar toch liever een full-service aanpak waarin wij deze verbeterpunten voor je implementeren? Dat kan! We bieden meerdere automatiserings-diensten aan, zowel los als in een totaalpakket.

 

New call-to-action

Copyright 2013-2024 - Presult | Algemene voorwaarden | Privacy policy | Cookiebeleid