3 krachtige lange termijn content marketing tactieken in B2B
Content marketing is een altijd een investering voor de lange termijn. In de B2B is het delen van relevante content een beproefde tactiek om leads, partners en klanten bij je bedrijf of organisatie te betrekken. Content marketing vraagt enige tijdsinvestering, maar is wel buitengewoon effectief. Deze inbound marketingstrategie is bij uitstek geschikt om bestaande klanten te binden en prospects te onderhouden totdat zij klaar zijn om klant te worden.
In dit blog bespreken we 3 succesvolle content marketing tactieken die op lange termijn gegarandeerd meetbaar en blijvend resultaat opleveren:
Bekijk onderstaande video of lees het artikel verder onder de video.
{% video_player “embed_player” overrideable=False, type=’scriptV4′, hide_playlist=True, viral_sharing=False, embed_button=False, autoplay=False, hidden_controls=False, loop=False, muted=False, full_width=False, width=’720′, height=’720′, player_id=’10588557984′, style=”, conversion_asset='{“type”:”CTA”,”id”:”a309ab58-f4c9-4f71-9a50-0ccd56457024″,”position”:”POST”}’ %}
1. Investeer in sociale media
Als er iets bestaat dat de kloof tussen sales en marketing weet te overbruggen, dan zijn dat wel sociale media. Een sterke aanwezigheid op sociale media wekt vertrouwen en komt de klantervaring ten goede.
Ook in de zakelijke dienstverlening is tweeten, appen, instagrammen en facebooken niet meer weg te denken. Toch zien bedrijven sociale media in veel gevallen nog als een bijkomstigheid…
Lage drempel, hoge opbrengsten
B2B-bedrijven zijn nog niet zo bedreven in sociale media. Hoewel 86% sociale media gebruikt, is hierop slechts 32% dagelijks actief. De drempel is laag, maar veel bedrijven ontbreekt het aan een vooropgezet plan:
“Sociale media-campagnes vragen de nodige tijdsinvestering, maar de kosten van deelname zijn wel relatief laag. Zo garandeer je ook winstgevendheid op de lange termijn. En kun je je doelgroep effectief aantrekken en activeren, ook voor promotionele doeleinden en verkoop.” – Jayson DeMers, Forbes
Wat bedrijven soms afschrikt of tegenhoudt om in sociale media te investeren, is dat de eerste echte opbrengsten even op zich laten wachten.
Creëer brand promotors
Zonde, want sociale media hebben de potentie om van klanten heuse brand promotors te maken. Betere ambassadeurs kun je je niet wensen… Zo verkoopt je product of dienst uiteindelijk zichzelf. Wie wil dat nu niet?
Het opbouwen en onderhouden van een actieve user base op sociale media vergt naast tijd ook creativiteit, maar dat harde werken wordt zeker beloond!
2. Maak al je content SEO-proof
Onderschat ook de kracht van content niet!
Het maken van goede content neemt veel tijd in beslag en is altijd een investering voor de lange termijn. Dan wil je er natuurlijk zeker van zijn dat deze waardevolle content je doelgroep bereikt.
Met B2B SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je content aansluit bij de zoekvoorkeuren van je doelgroep en daardoor beter gevonden wordt. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je precies zien waar de interesses van je doelgroep liggen en daar je content op samenstellen.
Zo word je door en in de zoekmachines eerder opgemerkt en makkelijker gevonden.
Zoekvoorkeuren veranderen
Als je doelgroep twee jaar geleden actief ergens naar zocht is dat overigens nog geen garantie dat dit nu nog steeds het geval is. Bekijk daarom in hoeverre deze voorkeuren veranderen en pas je content – ook de al bestaande – daarop aan.
“Het updaten en opnieuw publiceren van bestaande blogartikelen met nieuwe content en SEO kan het organische zoekverkeer met 111% laten stijgen.” – Brian Dean, Backlinko
3. Doe voortdurend aan A/B testen
Een andere praktische methode die op de lange termijn zijn waarde bewijst, is de A/B test.
“Het continu toetsen van hypotheses levert niet alleen goede resultaten op voor je conversiecijfers, maar verschaft ook buitengewoon veel inzicht in het gedrag van je leads en klanten. Weten waar hun voorkeuren liggen, doet wonderen voor je branding en marketing.” – Conversion XL
Een A/B test is een testmethode geschikt voor nieuwsbrieven om de effectiviteit van je marketinginitiatieven te meten en te ontdekken hoe je meer conversie kunt realiseren.
Optimaliseer content met splittest
Hierbij worden de ontvangers van content in een zogeheten splittest in twee groepen verdeeld. Door in de content tijdens het versturen telkens één variabele te veranderen, kun je goed in kaart brengen welke keuzes optimaal presteren en het beste aansluiten bij je doelgroep. Denk aan:
- De titel van de nieuwsbrief;
- Indeling van de nieuwsbrief;
- Tijdstip/dagdeel van verzenden;
- Kleur van de Call-To-Action (CTA) button.
Blijf continu testen
De uitkomsten zijn voor elk bedrijf en elke doelgroep verschillend. Conclusies kun je pas trekken na herhaaldelijk testen. En dan nog moet je altijd alert blijven op veranderingen. Wat nú werkt, is morgen misschien alweer achterhaald. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst:
“Beschouw A/B testen altijd als een terugkerende taak, die je nooit helemaal afrondt. Het blijft een voortdurend leerproces.” – Dante Munnis, Autogrow
De uitkomsten van deze testen vormen een perfecte aanvulling op je content marketing strategie.
Uit onderzoek van Econsultancy blijkt 74% van de marketeers die een gestructureerde conversiestrategie hanteert, merkbaar meer sales weet te realiseren.
B2B kan niet zonder content
Een B2B marketingstrategie kan in 2018 niet meer zonder content. In 2017 zette 71% van de B2B marketeers in op content marketing.
Benieuwd hoe we voor je bedrijf en bedrijfswebsite het verschil kunnen maken?
Kom meer te weten over de essentials van B2B Inbound Marketing in ons e-book: