Er zijn verschillende manieren om je salescijfers een boost te geven.
In dit artikel delen we dé 14 pro tips om je salesresultaten naar het volgende niveau te brengen.
1. Richt je op het helpen van klanten
Je salesresultaten verbeteren zienderogen wanneer salesmedewerkers zich niet alleen focussen op het halen van hun salesquota, maar zich vooral richten op het
helpen van je klanten bij het nemen van aankoopbeslissingen. Salesmedewerkers die meer de rol van consultant op zich nemen, ofwel
consultative selling toepassen, werken succesvoller. Hierbij ligt de prioriteit op het bieden van de juiste informatie op het juiste moment, zodat klanten een weloverwogen beslissing kunnen nemen.
2. Investeer in digital marketing
Het is belangrijk om te weten welke platforms potentiële klanten het meest gebruiken, en daar je marketingactiviteiten op te richten. Ben je actief in e-commerce en heb je een webshop? Dan is
het gegeven dat zo’n 3 op de 5 smartphonegebruikers wel een iets koopt via de telefoon bijvoorbeeld een hele belangrijke bij het optimaal inzetten van je marketingkanalen.
3. Wees niet bang voor het geven van korting
Het bieden van een welkomstkortingen is een beproefde manier om B2B-prospects over de streep trekken bij hun eerste aankoop. Wanneer ze tevreden zijn met je product of dienst, doen ze sneller herhaalaankopen. De marge die je ‘inlevert’ bij je eerste deal betaalt zichzelf na verloop van tijd dan ruimschoots uit.
4. Beweeg mee met veranderende koopbehoeften
Als gevolg van de digitale transformatie en nieuwe verkooptrends veranderen de koopvoorkeuren van klanten constant. Het is daarom belangrijk om hier flexibel mee om te gaan en te zorgen dat je salesapparaat aansluit op deze nieuwe behoeften.
5. Verkoop jezelf
Klanten zijn op zoek naar een connectie – iemand die het beste met hen voorheeft. Als je je goed inleeft in de klant, krijg je makkelijker een goede band. Feitelijk verkoop je niet alleen je product of dienst, maar vooral
jezelf.
6. Verbeter je leadgeneratie
Goede leads genereren betrouwbare sales. Minder goede leads kosten veel inspanning, waarbij resultaat vaak uitblijft. Met
lead scoring kun je een reeks kwalificatiecriteria voor B2B-leads opstellen om goede van minder goede leads te onderscheiden. Enkele voorbeeldcriteria:
- De aankoop- en/of interactiegeschiedenis
- De positie in het salesproces
- Hoe de lead gegenereerd is
Actief betrokken zijn met je prospects is essentieel om nieuwe leads te genereren. Een effectieve en laagdrempelige manier om in nauw contact met je achterban te staan, is via social media. Het is hét kanaal om proactief in gesprek met je (potentiële) klanten te gaan en staan. Door via social media kanalen regelmatig vragen te beantwoorden die over je vakgebied gaan, laat je zien dat je een expert bent in je branche.
Hoe je deze strategie succesvol toepast, lees je hier.
8. Houd klanten tevreden
Eenmalige aankopen stimuleren de sales alleen op korte termijn. Het is daarom verstandig om je te focussen op het tevreden houden van je huidige klanten en te investeren in een goede en langdurige klantrelatie. Tevreden klanten zijn namelijk sneller geneigd om opnieuw een aankoop te doen en je bedrijf aan te bevelen aan andere contacten.
9. Bied de optie tot achteraf betalen
Voor B2B-aankopen is het de moeite waard om de optie ‘achteraf betalen’ te overwegen, vooral bij bedrijven die voor het eerst zaken met je doet. Als je deze optie aanbiedt (één tot drie maanden is gebruikelijk) kun je één van de grootste koopdrempels wegnemen.
10. Deel je verhaal
Het verhaal achter je merk is belangrijk. Vanuit welke passie is je bedrijf ontstaan? Welke stip zet je – samen met klanten – op de horizon? Klanten willen zich persoonlijk verbonden voelen met de merken die ze steunen en een ‘gezicht plakken’ op de mensen die met hen in contact staan tijdens het kooptraject.
11. Optimaliseer je website
Het is belangrijk om je website regelmatig te optimaliseren. Hoe lang duurt het om te laden? Hoe gemakkelijk is het om te navigeren? Hoe zien je productpagina’s eruit? Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat klanten sneller overgaan tot aankoop.
Heb je een webshop? Hier lees hier hoe je de conversies van je B2B webshop kunt verhogen.
12. Optimaliseer je call-to-action
Doen je call-to-actions (CTA’s) voldoende hun werk? Geven ze de huidige pijnpunten van de klant goed weer? Zetten ze aan tot actie? Je kunt de effectiviteit van je CTA’s analyseren door twee verschillende opties uit te testen en de resultaten te vergelijken.
13. Houd je KPI’s up-to-date
Wil je weten of je salesreps zich op de goede weg bevinden? Monitor hun prestaties en koppel deze aan één of meerdere KPI’s om deze de komende weken te verbeteren. Kunnen ze volgens de verkregen stuurinformatie meer deals sluiten? Of het aantal contactmomenten met leads verhogen?
14. Breng sales en marketing op één lijn
B2B-bedrijven die hun sales- en marketingstrategieën goed op elkaar af te stemmen werken veel gestroomlijnder én komen sneller en vaker op het juiste moment bij de klant in beeld. Doordat beide teams alle klantinteracties bijhouden is het duidelijker wanneer de overdracht tussen sales en marketing plaatsvindt. Het
HubSpot CRM doet dit automatisch en bespaart je veel tijd!
Geef je salescijfers een boost
Kun je hulp gebruiken bij het verbeteren van je salesresultaten? Of bij het stroomlijnen van je marketing- en salesafdeling? Presult maakt graag tijd om kennis te maken onder het genot van een goede kop koffie. Neem contact met ons op via onderstaande knop of bel naar
085-0026029.