SNEL | CONCREET | RESULTAATGERICHT

Sales enablement: zodat je salesteams zich vól op omzetdoelen kunnen richten

Sales vindt niet meer alleen meer plaats via de geijkte paden. B2B klanten zijn de voorbijgaande jaren veeleisender geworden, stelt consultancybureau McKinsey (2022). “B2B-klanten zijn heel duidelijk over hun wensen richting leveranciers: ze willen meer contactmogelijkheden, meer gemak en een gepersonaliseerde ervaring.” Dit is precies waar sales enablement van Presult zich op richt.
We automatiseren terugkerende en tijdrovende taken en maken marketingboodschappen uniformer, gerichter en persoonlijker dan ooit. Door de klantreis op de voet te volgen, weet je nauwgezet wanneer klanten klaar zijn voor aankoop. Onze sales enablement vormt de turbo op je salesprocessen en laat salesteams werken als een geoliede machine!
Alles over sales enablement
Daphne van ’t Riet, Eazit

“Met een hands-on aanpak, proactieve houding en veel kennis van onze markt heeft Presult onze marketingmachine goed draaiende gekregen. Klanten kennen ons en onze proposities beter. Presult is wat ons betreft echt onderdeel van het bedrijf geworden!”

Daphne van ’t Riet, Eazit

Korthals Groep

“Klanten geven aan onder de indruk te zijn van onze websites en de informatie die ze er vandaan halen. We krijgen nu dagelijks aanvragen - vaak meerdere - en we merken dat deze veel serieuzer zijn.”

Korthals Groep

Sluit méér deals met sales enablement

Met sales enablement wordt je salesteam voorzien van al het benodigde (en waar mogelijk gestandaardiseerde) marketingmateriaal om meer deals te sluiten. Ons sales enablement framework omvat de tooling, content strategieën en data-integraties om je producten of diensten sneller en gerichter aan de man te brengen. Het bestaat uit de volgende vier hoofdpijlers:

> Een sterk digitaal salesfundament leggen
> Salesprocessen standaardiseren en versnellen
> Salesfunnel vullen aan de hand van lead generatie strategieën
> Saleskansen spotten met (predictive) data

Sluit méér deals met sales enablement
Een sterk digitaal salesfundament leggen

CRM

CRM

    • geïntegreerde marketing, sales en customer service
    • grip op het traject van (website)bezoeker tot klant

Website/webshop

Website/webshop

    • hogere conversie door onze blueprint
    • snelle laadtijd, fijne user experience

Hybrid selling

Hybrid selling

    • gerichter verkopen met omnichannel aanpak
    • verschillende kanalen, zelfde klantervaring

“65% van de salesleiders die hun omzetdoelen overtreffen, maakt binnen hun organisatie gebruik van sales enablement” - HubSpot

CRM

Bij de meeste B2B-bedrijven is klantinformatie en -interactie in meerdere, losse systemen ondergebracht. Doordat de gebruikte softwareoplossingen gefragmenteerd zijn, ontbreekt het aan een compleet en integraal klantbeeld. Want hoe weet je dan hoeveel effect online marketingcampagnes werkelijk hebben? En of je leads voldoende geïnformeerd zijn voor het nemen van een aankoopbeslissing?

Wanneer je gebruikmaakt van geïntegreerde CRM-functionaliteiten beschik je over een goede en gestroomlijnde weergave van het klantcontact en heb je beter inzicht in de saleskansen die in het verschiet liggen. Lees hier meer over het belang van een goed CRM-systeem.

Website/webshop

In de B2B voeren klanten graag zelf de regie. De cijfers zijn veelzeggend: 9 van de 10 zakelijke beslissers en inkopers oriënteert zich eerst online. Een goede B2B website (of B2B webshop, bij direct sales) is vandaag de dag dus onmisbaar. Een functionele website of webshop met een feitelijke omschrijving van je aanbod voldoet niet meer.

Kan jouw ideale klant er de gewenste informatie niet (snel genoeg) vinden? Of overtuigt de informatie onvoldoende? Dan is de kans groot dat men bij de concurrent aanklopt.

Een goede B2B website/webshop maakt gebruik van storytelling, genereert leads en biedt een persoonlijke gebruikerservaring. Omdat mogelijke klanten zich in verschillende fasen van het kooptraject bevinden, is het belangrijk dat de website/webshop je prospects in elke fase bedient, van oriëntatie tot beslissing.

Presult heeft voor diverse klanten B2B websites en webshops opgeleverd. Bekijk hieronder twee voorbeelden:

B2B webshop B2B website

 

Hybrid selling

Gericht en efficiënt verkopen vergt een mix van persoonlijke en geautomatiseerde interactie: contact op afstand via telefoon of video en ook self-service opties tijdens het hele kooptraject.

En vooral: weten wat en waarom je iets verkoopt is niet voldoende, maar ook wáár je moet verkopen. De belangrijkste vragen van nu:

  • Waar bevinden je kopers zich?
  • En hoe willen ze bediend worden?

Welke kanalen onmisbaar zijn en welke samenhang tussen deze kanalen nodig is, verschilt per bedrijf. Presult onderzoekt, test en optimaliseert de kanalen en brengt de juiste samenhang aan, zodat de ingeslagen koers de gewenste groei oplevert.

Salesprocessen standaardiseren en versnellen

Salesdocumenten

Salesdocumenten

    • gidsen/brochures
    • whitepapers

Standaardisering

Standaardisering

    • templates (e-mail, PPT)
    • automatische workflows

Dataverrijking via AI

Dataverrijking via AI

    • salesherkenningssoftware
    • contextual experience

“Wanneer marketing en sales nauw op elkaar zijn afgestemd, worden 67% meer deals gesloten en behalen salesreps 41% vaker hun quota.” - G2

Salesdocumenten

Wanneer salesteams weinig tot geen beschikking hebben over uniforme marketing- en salesdocumentatie, neemt het uitdragen van proposities onnodig veel tijd in beslag. Met verdiepende gidsen, brochures, leaflets, whitepapers en andere vormen van ‘premium content’ kun je klanten laagdrempelig en naar behoefte van inhoudelijk advies voorzien. Tegelijkertijd onderscheid je jezelf op basis van deskundigheid en innovatief vermogen.

Deze documenten kunnen worden gebruikt in 1-op-1 contact met klanten of geautomatiseerd worden ingezet voor het genereren van leads.

Ontbreekt het je aan de tijd en knowhow om zelf dergelijke salesdocumenten op te stellen? Om zowel offline als online meer sales te genereren heeft Presult voor meerdere klanten salesmateriaal opgesteld, waaronder:

Inspiratiegids Whitepaper Brochure

 

Bovenstaande salesdocumenten betreffen ingekorte versies van het origineel.

Standaardisering

Het meeste salescontact betreft herhaalverkeer. Waar herhaling plaatsvindt, is veel tijdwinst te behalen met standaardisering. Zo zijn terugkerende klantvragen sneller te beantwoorden met behulp van e-mailtemplates of -snippets. Dat geldt ook voor het uitsturen van bedankmails of orderbevestigingen en andere vormen van contact, zoals PowerPoint-presentaties voor gebruik tijdens salespitches.

Met kleine aanpassingen in het bronbestand is klantcontact volledig persoonlijk te maken, elke keer weer. Zo bespaar je veel tijd en kostbare middelen. Waarom zou je dergelijke documenten steeds from scratch opstellen wanneer de basis eenmaal goed is?

salespitch
Salespitch (PowerPoint) Brand guide

 

Bovenstaande documenten betreffen ingekorte versies van het origineel.

Een andere manier om je verkoopproces te optimaliseren is door te kijken wat er mogelijk is met geautomatiseerde systemen. Hierbij kun je denken aan:

  • het opstellen van offertetemplates die automatisch uit je systeem komen;
  • workflows, d.w.z.: een set aan geautomatiseerde vervolgacties (bijvoorbeeld automatisch uitgestuurde follow-up mailings), afgestemd op de wensen en interesses van de lead.

Dataverrijking via AI

Voor contacten en bedrijven die al in je CRM-systeem staan, zijn er meerdere manieren waarop AI data verder kan verrijken. Zo vult HubSpot – het B2B sales- en marketingplatform bij uitstek – automatisch bedrijfsrecords aan van binnenkomende leads. Denk aan informatie over branche en bedrijfsgrootte. Zo kun je direct zien of de lead overeenstemt met de klantgroep(en) waar je je in eerste instantie op richt.

Van bestaande contacten en bedrijven in je CRM-systeem heb je inzicht in het websitegedrag en overige interacties. Dit is een ander verhaal bij websitebezoekers die (nog) geen deel uitmaken van je CRM-systeem. Van hun bezoek kun je uitsluitend zien welke pagina’s zijn bezocht, maar weet je niet van wie of welk bedrijf het verkeer afkomstig is.

Met salesherkenningssoftware is het mogelijk om óók (contactgegevens van) websitebezoekers te herkennen die niet in je CRM-systeem staan. Bekende softwareoplossingen hiervoor zijn Snoobi en SalesFeed. Deze software deelt overzichten van herkende bedrijven en het gemeten engagement op de website. Aan de hand van deze informatie kunnen salesteams doelgericht(er) aan klantacquisitie doen.

Salesfunnel vullen aan de hand van lead generatie strategieën

Content marketing

Content marketing

    • webpagina’s, blogs, artikelen
    • video en andere multimedia

Earned media

Earned media

    • plaatsing (pers)berichten op partnernetwerken
    • branchespecifieke podcasts en andere uitingen

Buyer engagement

Buyer engagement

    • volledig zicht op klantinteractie
    • real-time notificaties van klantreis prospects

"84% van de sales executives ziet de inzet van content voor salesdoeleinden als belangrijke manier om de eigen productiviteit te verhogen” - G2

Content marketing

Content marketing draagt in grote mate bij aan de naamsbekendheid van je bedrijf (mede door een betere vindbaarheid in de zoekmachines). Door regelmatig content te delen, zowel op de eigen website als op sociale media of andere distributiekanalen, zorg je voor een top-of-mind positie. Beproefde manieren om meer zichtbaarheid te krijgen en vertrouwen van je prospects te winnen, zijn onder meer:

Voor verschillende klanten hebben wij video marketing activiteiten verzorgd, waaronder Bureau vandervorm, Bovi & Ox, The Alignment Technique en TREU interior specials:

 

Earned media

Wil je een extra boost geven aan je naamsbekendheid? Nieuwswaardige ontwikkelingen met betrekking met je bedrijf mogen best met de buitenwereld gedeeld worden. En als het even kan, kosteloos. (Advertentieruimte in een grote Nederlandse krant kost immers al snel een bedrag met 4 nullen…)

Een goed geschreven persbericht of (opinie)artikel wordt eerder door journalisten en redacties opgepakt. Presult zorgt ervoor dat teksten een duidelijke structuur hebben, actueel zijn, vrij van jargon en aantrekkelijk geschreven.

Voor diverse klanten heeft Presult artikelen en persberichten opgesteld voor plaatsing in vooraanstaande branchemedia (waaronder Bovi & Ox in Fund Seminar, Gasvrij in Wonen360, AtHand in Next Learning).

Buyer engagement

Het meten van buyer engagement, ofwel klantbetrokkenheid, is een betere voorspeller van conversies dan cold calling en ander outbound salescontact. Het geeft namelijk de houding en intrinsieke wensen van de koper weer. Op basis van deze interactie kun je goed voorspellen in welke fase van de klantreis men zich bevindt en hoe groot de koopbereidheid is.

Krijg real-time inzicht in de belangrijkste klantontwikkelingen met het instellen van automatische notificaties. Zo kun je inschatten of een lead volgens jouw standaarden aanvullende marketinguitingen behoeft (MQL) of klaar is voor directe salesopvolging (SQL).

Denk aan…

  • … het inschrijven op je mailinglijst (MQL)
  • … het downloaden van een whitepaper vanaf je website (MQL)
  • … het invullen van een contactformulier op je website (MQL/SQL)
  • … het aanmelden voor een live event dat je organiseert (SQL)
  • … het aanvragen van een trial (SQL)

In aanvulling hierop kunnen salesmedewerkers door middel van lead scoring salesactiviteiten prioriteren op basis van de betrokkenheid die de leads laten zien. Meer over lead scoring lees je hier.

Saleskansen spotten met (predictive) data

Account-based marketing

Account-based marketing

    • hogere klantwaarde, door relevanter klantaanbod
    • snelle en efficiënte invulling van aanbestedingen

Predictive sales reporting/forecasting

Predictive sales reporting/forecasting

    • sales forecasting o.b.v. objectieve standaarden
    • inzicht in de salespijplijn voor optimale ERP

Datasynchronisatie (ERP, CRM, website)

Datasynchronisatie (ERP, CRM, website)

    • grote kostenbesparingen doorvoeren
    • meer winst behalen met hetzelfde team

“76% van de organisaties die gebruikmaken van sales enablement ziet een omzetgroei tussen 6% en 20%” - G2

Account-based marketing

Hoe gerichter je marketing, hoe waardevoller en succesvoller je sales. Een open deur misschien, maar dit wordt nog vaak wordt onderschat. We zien in de B2B nog vaak genoeg dat lead strategieën een generieke insteek hebben en vooral gericht zijn op het verkrijgen van snelle conversies, die over het algemeen een lagere klantwaarde vertegenwoordigen.

Gemeten naar klantwaarde en terugkerende omzet is het meestal veel interessanter om je te richten op een aantal belangrijke key-accounts. Volgens onderzoeksbureau Gartner profiteren B2B-bedrijven die Account-based marketing toepassen van hogere win-ratio’s, snellere verkoopcycli en grotere deals.

Een hogere klantbetrokkenheid bij specifiekere klantgroepen is te realiseren met onder meer:

  • gesegmenteerde e-mailcampagnes
  • gerichte advertentiestrategieën

Predictive sales reporting/forecasting

Met predictive sales reporting/forecasting kun je verkoopprestaties analyseren en omzetkansen voorspellen voor zowel salesindividuen als -teams. Zo beschikt SalesHub van HubSpot over handige sales-pijplijnen die een gefundeerde inschatting geven wanneer zich (nieuwe) saleskansen voordoen en het tijd is om vervolgactie(s) te ondernemen.

Predictive sales reporting/forecasting omvat onder meer:

  • Historische salespijplijn (reporting), met een overzicht van alle gesloten deals en de totaalomzet, de win-ratio en verloren deals onderverdeeld naar reden
  • Actieve salespijplijn (forecasting), met een overzicht van actieve deals per fase en verwachte close-ratio

Datasynchronisatie

Bij Presult geloven we dat groei zit in verbinding. Dat de meeste groei ontstaat wanneer alle elementen van een bedrijf optimaal samenwerken. Een website kan niet los gezien worden van salesmedewerkers of social mediakanalen. Zo werkt het ook met sales enablement. Marketing en sales werken het beste wanneer er verbinding is.

Of het nu gaat om web development, een CRM-systeem, datakoppelingen, ERP-implementatie of online marketingcampagnes: digitalisatie levert het meeste rendement wanneer deze schijnbaar losse elementen worden samengevoegd.

Met data-synchronisatie helpt Presult bedrijven de beste keuzes te maken om meer omzet te behalen én kosten te besparen, zodat met hetzelfde personeelsbestand meer winst behaald kan worden. Voor verschillende klanten heeft Presult dit gerealiseerd, waaronder SalesQ.

AtHand
DTW001-WTK-2985-logo-groot
Designlinq Logo
floraccess_logo
Korthals groep
181214_GASVRIJ_los_transparant

Wat Presult voor je kan betekenen

Presult biedt kennis en ondersteuning bij de volgende zaken:

    • Het volledige pakket van copywriting, DTP en marketingkanalen
    • Het strategisch meedenken bij en opstellen van communicatie rondom diensten en product(lancering)en
    • Vlekkeloze integratie van marketing- en salesprocessen
    • Online klantportal ontwikkelen

    • Websiteconversie-optimalisatie
    • Opleiding/begeleiding van sales in de digitale omgeving
    • Begeleiding en implementatie CRM-systeem
    • CRM/ERP datakoppelingen
    • Inrichten salesanalyses en -rapportages

Copyright 2013-2022 - Presult | Algemene voorwaarden | Privacy policy | Cookiebeleid